ACTIEVE OF ONTSPANNEN YOGA

 

Bij Yoga Veer zijn er verschillende yogastijlen die verwerkt worden in de lessen. In de basis zijn er twee varianten: in een ontspannen yogales, waar ruimte creëeren voorop staat en een actieve yogales, waarbij je werkt aan spierkracht en uithoudingsvermogen. Ben je niet bekend met yoga, lees dan hieronder een korte beschrijving van de yogastijlen bij Yoga Veer in Leeuwarden_

 

// ONTSPANNEN YIN YOGA

Yin yoga is de ultieme tegenhanger van ons drukke leven in een gehaaste maatschappij. De diepe ontspanning zorgt ervoor dat je lichaam beter kan herstellen, het geeft een beter herstel van spierpijn na actieve sporten.

Yin yoga is een zachte, rustgevende vorm van yoga en geeft een diepe ontspanning. Bij Yin yoga ligt de aandacht bij het ontspannen van de spieren en het fascia (bindweefsel). Bij Yin yoga zijn er veel liggende en zittende houdingen waarbij gebruik wordt gemaakt van props, zoals bolsters, kussens, dekentjes, yogablokken,  om de houding aan te passen aan jouw lichaam, waardoor jij voor 3-5 minuten de ontspanning kan vinden in de houding, om zo de diepere lagen in je lichaam te kunnen aanspreken.

De strekkingen in de houdingen geven ruimte in de meridianen, waardoor de energie weer vrij kan gaan stromen. Daarnaast zorgt de strekking en de compressie die je voelt in een houding voor een goede doorbloeding van het spierweefsel en goede vochthuishouding van andere weefsels, waardoor deze gezond en soepel blijven.

ººYIN YOGA IS DE KUNST VAN ACCEPTATIE, OVERGAVE EN LOSLATENºº

// ACTIEVE YANG YOGA

Actieve Yang yoga is een dynamische vorm van yoga gebaseerd op spierkracht en uithoudingsvermogen en verbetert je flexibiliteit en mobiliteit. Ook wel Vinyasa yoga genoemd. Verschillende houdingen wisselen elkaar af op het ritme van de ademhaling, waardoor er een flow in de les ontstaat. Met je aandacht bij je lichaam zoeken we de weerstand op, met respect voor je lichaam. Je daagt jezelf uit, maar respecteer je grenzen.

Ben je ervaren of beginner met yoga, flexibel of niet niet zo, jong of oud, iedereen is welkom in een Yang-yogales. Je leert de houdingen aan te passen op jouw lichaam, omdat ieder lichaam uniek is.

ººMAAK TIJD VRIJ OM TE DOEN WAAR JE BLIJ VAN WORDT!ºº

// RESTORATIVE YOGA

Restorative yoga: ‘to restore’ is herstellen, restorative yoga is een herstellende vorm van yoga, waarbij de verzadiging van al het ‘moeten’, prikkels en vormen van stress van buitenaf, op een zachte manier hersteld worden door de weg naar binnen te vinden op zoek naar de rust die zich daar bevindt.

Bij Restorative yoga ligt de aandacht op de ademhaling om zo optimaal in het moment te kunnen zijn en volledig te kunnen ontspannen. Zo ben je zelf in staat om echt los te laten wat je niet meer nodig hebt.

Als je regelmatig Restorative Yoga beoefent, bouw je een relatie op met de stilte, waar deze eens ongemakkelijk was, zal het een goede vriend worden. Dat je in de drukte, stress van de dag altijd naar die plek kunt gaan om je balans te hervinden. Bij Restorative yoga draait het om volledige ontspanning van je lichaam, zodat je lichaam op een diep niveau het herstellend vermogen kan ondersteunen. Om dit te kunnen realiseren wordt er veel gebruik gemaakt van props, zoals bolsters, kussens, dekentjes, yogablokken. In iedere ontspannen Yin yogales zitten ook Restorative houdingen.

ººBY LETTING GO IT ALL GET’S DONEºº

// YOGA NIDRA

Yoga Nidra is de slaap van de yogi’s. Het een diepe geleide ontspanning waarbij je je bewustzijn brengt tussen waken en slapen, waardoor je in een ongekend diepe ontspanning komt. Yoga Nidra, ook wel de slaap van de yog’s is een vorm van diepe meditatie en ontspanning waarbij je liggend een stem volgt die je door een gestructureerde meditatie heen praat. Niet slapen zoals je ‘s nachts doet, maar je bereikt met yoga Nidra een diepe droomloze slaap waarbij je bewust aanwezig bent, met een op de achtergrond de verbinding met de omgeving.

Door deze diepe ontspanning ontstaan theta en delta hersengolven, dit zijn de frequenties waarin ervaringen en herinneringen worden verwerkt. De spierspannen en de stress in je lichaam neemt af, je bloeddruk en hartslag daalt. Eén uur yoga Nidra zou staan voor 4 uur slaap. yoga Nidra heeft een zeer  helende werking op lichaam en geest en echt iedereen kan het!

ººHET GEHEIM VAN ZELFGENEZING LIGT IN DE BEWUSTE SLAAP, YOGA NIDRAºº

error: Content is protected !!